Selasa, 30 Ogos 2011

SISTEM PENYAMAN UDARA JENIS TINGKAP


Unit tingkap atau bilik direka bentuk untuk penyamanan udara bagi sesebuah bilik. Keupayaan sesuatu unit bergantung pada luas bilik. Bilik yang luas memerlukan unit yang berkeupayaan tinggi jika dibandingkan dengan bilik yang kecil. 

Walau bagaimana pun jika sesebuah unit yang berkeupayaan tinggi hendak digunakan lebih daripada sebuah bilik, penyusunan bilik hendaklah ditetapkan supaya dapat mewujudkan pengaliran udara yang baik. Untuk mendapatkan keselesaan dan untuk memudahkan pengawalan suhu dicadangkan supaya sebuah bilik menggunakan sebuah unit tingkap yang bersesuaian dengan keupayaannya. 

Unit penyaman udara jenis tingkap diletakkan dalam satu kerangka dan terbahagi kepada dua bahagian, iaitu unit pemeluwapan dan unit penyejatan. Unit pemeluwapan terletak di luar tingkap atau dinding. Manakala unit penyejatan terletak di dalam ruang atau bilik yang hendak didinginkan.

Kebaikan sistem penyamanan udara unit tingkap:
(i) Sebuah bilik menggunakan sebuah unit penyamanan udara yang mengawal suhu secara berasingan.
(ii) Salur udara tidak diperlukan, ini dapat menjimatkan perbelanjaan yang banyak.
iii) Kerja-kerja pemaipan air tidak diperlukan.
(iv) Pemasangan adalah mudah tetapi pemasangan ini tidak boleh diubahubah (kekal).


Keburukan sistem penyamanan udara unit tingkap:
(i) Memerlukan ruang tertentu pada sesebuah tingkap.
(ii) Kuantiti udara biasanya ditetapkan oleh pengeluar.
(iii) Selalunya unit ini dipasangkan didinding, kadang-kala dinding terpaksa dipecahkan.

Isnin, 29 Ogos 2011

Selamat Hari Raya.. Maaf Zahir Batin...




MINAL AIDIN WAL FAIDZIN
Ampun dan maaf andainya ada...
TERkasar bahasa...
TERsilap bicara..
TERmarah yg tak kena...
TERtanya tak tentu hala..
TERsasul yg tak sengaja...
TERpukul kat mana2...
TERpekik di telinga...
TERhantuk di kepala...
TERpinjam harta benda...
TERmoody tak semena-mena...
TERumpat bila2...
TERmacam-macam lagi yg kene mengena...
Semoga dimaafkan, kerana koranglah kawan TEMAN dunia dan akhirat!!

Terima kasih diatas sokongan kalian semua sejak mula wujudnya blog ini hinggalah sekarang..

KORANG SEMUA MEMANG BEST
" YOU ARE THE BEST "

SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR BATIN

ikhlas dari ku;
AngelBeat Mira @ Chegu Made


Khamis, 25 Ogos 2011

KITARAN ASAS PENYAMANAN UDARA




Kitar penyamanan udara asas ialah suatu kitaran yang menunjukkan bagaimana bahan pendingin mengalir ke sistem yang mengandungi empat komponen utama iaitu

A)pemampat,
B)pemeluwap,
C)peranti pemeteran
D)penyejat. 



Pemampat akan menyedut bahan pendingin wap bahan pendingin dari saluran sedutan dan memampatkanya menjadi tekanan tinggi dan suhu tinggi, lalu disingkirkan ke pemeluwap melalui saluran nyahcas.

Pemeluwap berfungsi untuk menyingkirkan haba yang terhasil daripada proses mampatan dan proses sejatan dari penyejat.Semasa haba disingkirkan, proses pemeluwap berlaku iaitu wap bahan pendingin bertukar bentuk menjadi cecair bahan pendingin.Tekanan dan Suhu cecair bahan pendingin masih tinggi dan mengalir ke peranti pemeteran.

Peranti permeteran berfungsi untuk merendahkan tekanan dan juga suhu cecair bahan pendingin ke penyejat.

Penyejat berfungsi untuk menyerap haba dari ruang yang didinginkan. Semasa penyerapan haba, berlaku proses sejatan cecair iaitu cecair bahan pendingin bertukar menjadi wap yang bersuhu rendah dan bertekanan rendah. 

Seterusnya, bahan pendingin mengalir ke
pemampat dan kitaran bermula lagi.

Jenis dan Prinsip Kerja 
Sistem Penyamanan Udara

Terdapat lima jenis system penyamanan udara, iaitu unit penyamanan udara jenis tingkap ,unit penyamanan udara jenis pisah,unit penyamanan udara jenis pisah terbilang,unit penyamanan udara kemas siap dan unit penyamanan udara jenis air dingin.

(a) Unit penyamanan unit jenis tingkap

• Unit ini dipasang pada dinding atau tingkap didalam bilik yang hendak didinginkan.

• Unit ini terbahagi kepada dua bahagian, iaitu bahagian pemeluwap(terletak di luar bilik)dan bahagian penyejatan(terletak didalam bilik)

(b) Unit penyamanan Udara Jenis Pisah

• Unit jenis pisah ialah system penyamanan udara yang berasingan diantara bahagian penyejukan dan bahagian pemeluwap

(c) Unit penyamanan Udara jenis Pisah Terbilang
• Unit penyamanan udara jenis pisah berbilang menggunakan sebuah unit luar dan dua atau tiga buah unit dalam.

(d) Unit penyamanan udara jenis kemas siap berbilang
• Komponen unit penyaman udara jenis kemas siap diletakkan didalam sebuah tempat berbentuk kotak.

• Sistem ini digunakan untuk bilik yang luas dan besar seperti dewan dan muzium.

Isnin, 22 Ogos 2011

Hon Berirama Suzanna Utk Dijual


Salam blogger2 semua...
Saye ade sebuah horn trumpet berirama utk dilepaskan...
Bunyi Suzanna.... bukan lagu suzana M. Osman ye....
Kondisi blh rujuk Video dan gambar berikut....
Motor pump dia bising sket tp xde masalah masih beroperasi dgn baik...
Nk puas hati COD ( Cash on Delivery )
Tengok... Puas Hati... Ambil...
Harga Rm180 nego....
COD blh kurang sket..
Klau pos kome topup ler sket... Tq..

Horn 5 Corong Berirama......
 
Pump Motor Horn Berirama Suzanna

video

Bila tekan hon, Bunyi dia jadi la mcm ni....
Bunyi still cun lagi...no problem punye...
Boleh kedengaran bunyi motor skali...
tp klau dh tutup bonet xdgr dh bunyi motor pump tu...

Kalau berkenan...
Boleh call teman di talian 012-5393277 Chegu Mady
( Jika xdpt call....sms pon ok )
Lokasi Kuala Kangsar.. Perak

Tq Blogger Semua


ITEM SOLD
TQ BUYER FROM PAHANG


POSLAJU READY 2 GO....


Sabtu, 20 Ogos 2011

Air Master Grand Livina Impul


Angel Beats Mira sudah make over....
Tiba giliran Livina pule....
Dia pon nk lawa gak.... wat sket2 dh ler.....
MPV xpayah wat teruk 2....
Kasi bodykit sket... tuko kasut lain... wallahhhh..........

Livina Newbie g.... Blom keta2 otai g... hehheehehe


Kasut Terkini koleksi ke 8th.. hehehhehe
Volk Racing C-Ultra, Made In Japan
Kgkawan ckp rim spenda... ehheeheh
Bodykitt dh ngam...
Tinggal nk lowered jew...
( byk tul rim aku dh pkai.. saje nk merasa... )


 Bhgn blkg pon mantop...
Ada garnish rare...

 
Jalan2 wat Wheel Balancing & Alignment


Kasi Blink2 sket...
Mcm nk buang lar...
suda layan performance maaa...
DVD kena ada... baru xbosan klau jln jauh...
Nk karaoke pon blh.... hehehehehe


Koleksi brg DAD yg ade....
Imitation sudooohhhh....

 My 1st Rim...
ntah lepas ke mana dah rim ni.....
ehheehehe


Koleksi kasut terdahulu no 4th punye...
Bibir lebor jantan betina....


Kasut Juara Lagu koleksi ke 6th
Dh jual lama ...
Kondisi kureng.. dalam gambar je nampak ok.. huhuhuh


Beraksi dengan kancil LAGENDA... :-)
Rim je masih ada.. bodypart dh selamat ke tuan baru...
Tp memang champion klau pakai Rim yg sma...
GARSON BLACK MAFIA aka JUARA LAGU
alwayzz da best....

Koleksi rim no 7th
Sport Rim Venomz 17 inci Bippu Style
Bibir Jantan Betina.. Lebar baek punye...
Tgh mencari tuan baru...
kondisi cun... pkai xsmpai 5 bulan...
dh bukak simpan dlm kotak...
Kalau berkenan blh roger...
Serius buyer only... TQ

Khamis, 18 Ogos 2011

Mai Peberet Enimi Koleksen


Terbaek dr ladang nyor....
Di antara  koleksi2 anime japan yg terbaek aku tgk...
X jemu2 nonton, walaupon berulang2 kali..
Korang pon mesti ade anime peberet korang kan..?

MAI KOLEKSION
Enjoy... :-)

SailorMoon S & Steam Detectives 
SS bru tgk sekerat...
SD xtgk lagi... bgkus lagi...

 Angel Beats! Anime & Ova
Dh tgk,,terbaek....
tp set ni x bukak lagi...elok dlm bungkusan.

 K-on / You Are Under Arrest / SkyGirls
X tgk lagi.. baru beli kt Time Square

Initial D & Midnight 
Baru Racing...
Terbaek.... puas ati nengok...

Project Arms / Metal Armor Dragonar / Black Lagoon
Blom tgk lagi... elok dalam bungkusan 

 Queen's Blade
The Melancholy Of Suzumiya
Gungrave
Blom tgk g...

Prism Ark / Aria The Scarlett Ammo
Aria dh tgk... terbaek... xrugi beli...

Ade lagi koleksi peribadi... nnt up lagi..

NOT FOR RENT OR SALES
PASTIKAN ORI BARU BELI

FAREWELL L5 CLASSIC


HARI KELMARIN DALAM SEJARAH

Setelah 3 tahun bersama...
Pelbagai suka duka dikongsi bersama...
Hujan panas kutempuhi bersamanya
Akhirnya Kau Pergi Jua...
Namun Kau Tetap Di Jendela Ingatanku....
Selamat Tinggal L5 Classic ku....
Ada Masa & ketika, kita berjumpa lagi.... :-(
















SEMOGA BERBAHAGIA BERSAMA TUAN BARU...
BAKAL CHAMPION L5 CLASSIC 2011
LENYAP ORANGE TIMBUL PURPLE... :-)


Cepatnyer pasang....
Hari ni amik.. esok dh siap....

ALL DE BEST NEW OWNER.... :-)


Selasa, 16 Ogos 2011

Sport Rim Venomz 17 inci Bippu Style FOR SALES

SALAM BLOGGER2 SEMUA
teman nk jual rim VIP teman ni...
kalau berminat roger ye..






DETAIL ITEM

Rim VIP
Size rim = 17x7.5jj
Pcd = 114.3
Warna = Silver Krum Polish

Bibir lebor weh
Bibir rim depan 2 inci dan belakang 2.5 inci. ( rujuk gambo )
Rim dalam keadaan baik lagi. takde bengkok. boleh tengok masa beli. kompom puas hati, Baru pakai 3 bulan..
Kreta bini pakai pergi tempat kerja jarak kurang dari 500 meter..

Sesuai= Livina , Waja , Pesona , Perdana dan lain2 kereta yang berPCD 114.3.

Harga buka Rm1000nego bagi lock rim skali 1 set.
Sebab jualan.. nak topup renew roadtax bulan 9 expired huhuhuh

Berminat boleh call/sms/email
H/P= 0125393277 Chegu Mady
Lokasi = Kuala Kangsar


Isnin, 8 Ogos 2011

Selamat Berpuasa Semua... :-)





Alhamdullilah.. 
Sudah seminggu kita berpuasa  dibulan ramadhan yg mulia ini.
Mungkin tidak terlewat lg bg sye utk mengucapkan
Selamat Menjalani Ibadah Puasa
Selamat Berbuka Puasa
Selamat Berterawih
&
Selamat Segalanya